Friday, January 30, 2015

DOA DIKELUARKAN DARI KESUSAHAN

Firman ALLAH SWT bermaksud : “ Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya ALLAH)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri. “
(Surah Al Anbiya’ : 87)

ULASAN AYAT:

1) Nabi Yunus Alaihissalam, telah mengalami ujian, baginda berada di dalam perut ikan. Ketika dalam keadaan yang gelap, lemas, gelisah itu, Nabi Yunus A.S meminta tolong daripada ALLAH SWT. Baginda meminta dengan ungkapan doa di atas.

2) Setelah daripada itu ALLAH SWT memberi pertolongan dengan segera kepada Nabi Yunus A.S. dengan berfirman sesudah ayat di atas, yang bermaksud : ” Maka Kami kabulkan permohonan doanya dan Kami selamatkan dia dari kesusahan yang menyelubunginya dan sebagaimana Kami menyelamatkannya, Kami akan selamatkan orang-orang yang beriman (ketika mereka merayu kepada Kami). (Surah Al Anbiya’ : 88) 

3) ALLAH SWT telah menyuruh ikan itu mengeluarkan Nabi Yunus A.S di tanah yang luas. Nabi Yunus A.S keluar dari perut ikan di dalam keadaan lemah dan sakit lalu ALLAH SWT telah menumbuhkan sebuah pohon di situ supaya dimakan oleh Nabi Yunus A.S sehingga sembuh. 

4) Begitulah keadaan orang yang mengingati ALLAH. Pada waktu senang kenal ALLAH, maka ALLAH SWT akan segera memberi pertolongan ketika seseorang hamba itu di dalam keadaan susah dan memerlukan pertolongan. Sandaran kita hanya pada ALLAH. 

Wallahu 'alam.

Sekian, selamat beramal.

اَللَّهُمَّ صَلِّ َعلى سيدنا مُحَمَّدٍ
وَ عَلَى آِل سيدنا مُحَمَّد