Tuesday, December 27, 2016

SIAPA KEKASIHMU WAHAI RASULULLAH ﷺ ?

Ketika engkau berbuat baik maka Rasulullah ﷺ berbangga, ketika engkau berbuat buruk Rasulullah ﷺ akan mendoakan mu. Rasulullah ﷺ tidak pernah marah, Rasulullah ﷺ tidak akan kesal terhadapmu. Kenapa? Kerana Rasulullah ﷺ sayang kepada engkau.

Amat hina jadual hidupmu ketika engkau tidak menghadirkan ataupun mengingat Rasulullah ﷺ di dalam satu hari mu padahal Rasulullah ﷺ selalu mengingat engkau.

Bahkan di setiap hari-harinya Rasulullah ﷺ dijadikan untuk berperang, Untuk siapa Rasulullah ﷺ berperang?

Rasulullah ﷺ berkata "Aku tidak meminta untuk anak-anakku, aku tidak minta untuk keluargaku tapi yang aku sayang adalah ummatku yang selalu melupakan ku yang tidak pernah mengingati Ku."

Bahkan untuk satu bulan sekali sahaja ada yang sudah berbangga "Saya sudah menghadiri majlis ilmu semalam" dia tidak merasa ini adalah kewajiban bagi dia.

Semoga Allah memberikan kita ilham sehingga kita mampu membaca sejarah Rasulullah ﷺ dan lebih mengenal Rasulullah ﷺ . Semoga kita termasuk didalam kalangan orang yang mencintai Rasulullah, dan anak-anak kita kenal dan cinta pada Rasulullah ﷺ .

Rasulullah ﷺ adalah insan yang selalu merindui kita, hari-harinya Rasulullah ﷺ berteriak

"Orang yang aku kasihi, orang yang aku kasihi"

Lalu sahabat bertanya kepada Rasulullah, "Ya Rasulullah bukankah kami kekasihmu".

Kata Rasulullah ﷺ "Bukan, kalian adalah saudaraku."

Lalu dikatakan "Siapa kekasihmu Ya Rasulullah?"

Maka Rasulullah ﷺ mengatakan "Nanti di akhir zaman ada ummat-ummat yang rela keluarkan hartanya, megorbankan hari-harinya dan waktu nya hanya untuk bertemu aku di dalam mimpi."

Rasulullah ﷺ sangat menyayangi mu, Rasulullah ﷺ sangat mencintaimu. Dan sekarang kita hanya bertanya "Apakah hadis ummati Sohih atau dhoif?" Itu sahaja yang kita bahas.

Hari-hari Rasulullah ﷺ " Ummati " tidak perlu dibahas hadis ummati. Semua sekarang sibuk padahal tiada pengetahuan di dalam ilmu riwayat. Bacalah sejarah Rasulullah ﷺ semuanya tentang kecintaan Rasulullah ﷺ kepada kita.